رفتن به محتوای اصلی

سمیر، نجات جزیره ی کیش را آغاز کرد.

«جزیره‌ای زیر آّب» عنوان جدیدترین کتاب آنیتا یارمحمدی است که به موضوع گرم شدن زمین و غرق شدن جزایر در سال‌های پیش‌رو می‌پردازد. سمیر قهرمان این کتاب است که در دنیای کودکانه‌ی خود به دنبال راهکاری برای حل این مسأله می‌گردد.

به گزارش روابط عمومی انتشارات فنی ایران( کتاب‌های نردبان)،  داستان این کتاب از زبان سمیر و درختش که آن هم همین نام را دارد روایت می‌شود. سمیر و درختش هم سن و سال و دوست و رازدار یکدیگرند، تا اینکه بحرانی وارد زندگی آن‌ها می‌شود. کودک این کتاب نگران غرق شدن جزیره‌ی محل سکونتش در آب است و دلیل آن را جستجو می‌کند و در نهایت به راهکاری داستانی تن می دهد.

نویسنده‌ی این اثر درباره‌ی شیوه‌ی شکل‌گیری کتاب خود  گفت: «ایده ی اولیه این اثر با دیدن عکس‌هایی از جزیره‌ی مالدیو شکل گرفت. جزیره‌ای زیبا که طبیعت بکر آن و اقلیم توریستی آن جذاب است. در نگاه اول در جریان این مسأله نبودم که خطر بزرگی در کمین این جزیره است و تا چندسال بعد این جزیره غرق خواهد شد. اما با اطلاع از این امر داستانی در این زمینه نوشتم که بعد در گروه کارشناسی کتاب‌های نردبان دچار تغییر شد. به بومی شدن اثر فکر کردیم و البته متوجه خطراتی که در کمین جزایر جنوبی ایران است شدیم. درست است که این خطر به اندازه‌ی خطری که مالدیو را تهدید می‌کند نیست  با این حال صدها سال بعد این آسیب پیش روی ایرانی ها هم خواهد بود.دیدن گرم شدن زمین غم انگیز است و نقش ما در این فاجعه پررنگ.»

یارمحمدی که پیش‌تر کتاب «خانم آلای شلخته» را نیز با تکیه بر مهارت‌های رفتاری و معضلات محیط زیستی نگاشته است ادامه داد:«ایده‌ی این کتاب با تحقیق و مطالعه شکل گرفت و کارشناسان محیط زیست نیز نظرات خود را بر متن کتاب ارائه کردند. گرچه  «جزیره‌ای زیر آّب» پرداختی داستانی دارد ، اما براساس مستندات نگاشته شده است.»

وی درباره‌ی نیازهای آموزشی در حوزه‌ی پذیرش تاثیرات فردی بر محیط زیست گفت: «این اصل غیرقابل انکار است و جای بحث ندارد . اما متأسفانه در حد شعار باقی مانده است. ما درباره‌ی بحران آب صحبت می‌کنیم و برای تمیز کردن خودرو از شلنگ آب استفاده می‌کنیم.در موقع استحمام و دیگر جزییات رفتاری توجهی به دنیای اطراف نداریم و این عدم توجه در ما نهادینه شده است.هم اکنون هم واحدها و انتشاراتی‌های فراوان تلاش دارند تا مهارت‌های رفتاری را به مخاطبان بیاموزند. اما این کتاب‌ها توسط والدین خریداری می‌شوند، والدینی که خود توجهی به شیوه‌ی رفتارشان و الگوپذیری فرزندان ندارند و در کنار صحبت از آرمان‌ها ، عملکرد موجهی ندارند.به گمانم باید برای آموزش بزرگسالان نیز گام به گام قدم برداشت.»

 

گفتنی است تصویرگر این کتاب افسانه خرمشاهی است. «جزیره‌ای زیر آّب» در قطع خشتی و با قیمت  5 هزار تومان منتشر شده است.

یک نظر برای این نوشته موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.