رفتن به محتوای اصلی

نهال سپیدار به بار نشست

محورهای اصلی اختتامیه نخستین دوره جایزه سپیدار

نخستین آیین اهدای جایزة سپیدار روز چهارم مهرماه 94 و با حضور جمع کثیری از کودکان و نوجوانان علاقمند به محیط‌زیست،خانم دکتر معصومه ابتکار،معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست، فریدون عموزاده خلیلی، رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، سید رضا کروبی، مدیر عامل انتشارات فنی ایران، احمد مسجدجامعی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مجتبی رحماندوست، نماینده مجلس شورای اسلامی، و نویسندگان نام‌آشنایی همچون مصطفی رحماندوست، هوشنگ مرادی کرمانی، محمود برآبادی، مصطفی خرامان و فرهاد حسن‌زاده ، ‌ در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
معاون رییس‌جمهور در این مراسم گفت: مسئولان جشنواره سپیدار می توانند با استفاده از ظرفیت سمن‌های محیط‌زیستی استانی در مدارس کشور نسبت به ایجاد نهضت فراگیر یا کمپین کتابخوانی محیط زیستی اقدام کنند. همچنین، ضمن اشاره به اقدام ارزشمند نهادهای مدنی، مردم و بخش خصوصی در پیشگامی برای برگزاری جشنواره سپیدار، گفت: یکی از شاخص‌های مهم جوامع فرهیخته، پیشگامی مردم در بسیاری از امور است و که دولت‌ها را به حرکت پشت سر آن‌ها وامی‌دارد.
وی با مرور تلاش دولت برای حمایت از کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: از اهداف سازمان حفاظت محیط زیست همواره حمایت از کتاب کودک با موضوع محیط زیست بوده است.
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: بی شک کودکان و نوجوانان نقش مؤثری در حفظ محیط‌زیست دارند زیرا آن‌ها می‌توانند اصلاح‌گر بسیاری از رفتارهای والدین خود نیز باشند.
معاون رییس جمهور ادامه داد: زاویه دید کودکان و نوجوانان به محیط‌زیست اثربخشی بیشتری دارد و بیان واقعیات محیط‌زیست کشور از زبان کودکان منجر به ایجاد تفکر عمیق‌تری در جامعه می‌شود.
وی نگاه شگفت انگیز کودکان و نوجوانان به حیات وحش و شیفتگی آن‌ها در برابر رفتار حیوانات را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: به گمانم نگاه اصیل به آفریده‌های خدا باید شبیه نگاه کودکان و نوجوانان باشد و شاید ما از اصل خود بسیار دور شده ایم که دیگر چنین نگاهی به طبیعت نداریم و دست به تخریب و آلودگی طبیعت می‌زنیم.
ابتکار ضمن یادآوری مسئولیت انسان ها در قبال طبیعت و محیط‌زیست، خاطرنشان کرد: انسان‌ها در مقابل یکایک گونه‌های زیستی جانوری و گیاهی و خدماتی که ارائه می‌کنند و ارزش‌هایی که از آن برخوردارند مسئول هستند.
معاون رئیس جمهور با اشاره به در وضعیت نگران‌کننده ظرفیت زیستی در جهان، گفت: طی ۷۰ سال گذشته ۵۰ درصد از گونه‌های گیاهی و جانوری دنیا منقرض شده‌اند و این به معنای نابودی ذخایر ژنتیکی دنیا است.
جایزة سپیدار نخستین جشنوارة محیط‌زیستی
جشنوارة سپیدار که به همت شرکت انتشارات فنی ایران(کتاب‌های نردبان)، و همکاری نهاد‌های مختلف از جمله سازمان‌ محیط‌زیست، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن نویسندگان کودکان و نوجوان، نشریه دوچرخه و اداره تألیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته، نخستین جشنوارة محیط زیستی است که در این زمینه برگزار شده و بر پایة کودکان، کتاب، و محیط‌زیست استوار است.
سیدرضا کروبی، مدیرعامل انتشارات فنی ایران و کتاب‌های نردبان، در آیین اهدای جوایز نخستین دوره‌ی این جشنواره گفت: ما نخستین کتاب سبز را در انتشارات فنی ایران در سال 1374 منتشر کردیم که با ناکامی روبه‌رو شد، اما کماکان به انتشار کتاب‌های زیست‌محیطی برای کودکان و نوجوانان ادامه دادیم. این‌ کتاب‌ها کم‌کم با استقبال مواجه شد و در سال 82 موفق به کسب جایزه در زمینه‌ی انتشار کتاب‌های سبز شدیم. تا به حال 300 عنوان کتاب در رابطه حفظ محیط زیست با عنوان کتاب‌های سبز منتشر کرده‌ایم.
مدیر انتشارات فنی ایران ادامه داد: حفظ محیط زیست دیگر دل‌مشغولی گروهی تحصیل‌کرده نیست، دغدغه‌ی همگانی است. بنابراین باید دست در دست هم بگذاریم و برای حفظ محیط زیستمان تلاش کنیم. باشد که کودکانی که امروز در میان ما پرورش میابند، در آینده شهروندانی حافظ محیط‌زیست باشند.
فریدون عموزاده خلیلی، دبیر جایزه‌ی سپیدار گفت: من نگرانم، چون می‌بینم بچه‌ها خیلی با شور در این جشنواره حاضر شدند و فکر می‌کنم آیا آن‌چنان که بچه‌ها ما را باور کرده‌اند ما هم خودمان آن را باور کرده‌ایم. من از بچه‌ها هیچ قولی نمی‌گیرم، چون بچه‌ها بدون قول دادن به وظایف محیط‌زیستی‌شان عمل می‌کنند، اما می‌توانم از بزرگانی که این‌جا هستند برای محیط‌زیست و برای بچه‌ها قول بگیرم؟
عموزاده‌ خلیلی تأکید کرد: کم‌تر اتفاقی می‌‌‌افتد که همه‌ی نهادهای جدی فرهنگی بر سر آن به توافق رسیده باشند، اما در این جشنواره شاهد چنین اتفاقی هستیم. به عنوان یک پیشنهاد از همه‌ی نهادها و مؤسسات درگیر با مسئله‌ی محیط زیست می‌خواهم تا کنسرسیومی تشکیل دهند و به یک برنامه‌ریزی درازمدت و دائمی و اقدامات عملی برای محیط‌زیست و بچه‌ها فکر کنند.
او در پایان گفت: سه‌گانه‌ی کتاب، محیط زیست و بچه‌ها سه ضلع این حرکت هستند تا بتوانیم جدی‌ترین و بهترین برنامه‌ها را در این زمینه داشته باشیم تا در 20 سال آینده کسی به جای من در این‌جا قرار گرفت، نگوید 20 سال پیش حرکتی انجام شد و در جا ماند. امیدوارم این جمع علاقه‌‌مند و پرتپش برای پربار شدن این نهال ما را یاری کنند وهرآنچه می‌توانند برای بالیدنش بکوشند.
بنابر اعلام دبیرخانة این جشنواره در مجموع ۳۷۰ کتاب منتشر شده از سوی ناشران مختلف در زمینه محیط زیست در طی ۱۳ سال گذشته (۹۳-۸۰) مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۱۹۰ عنوان داستان، شامل ۱۲۱ داستان تألیفی و ۶۸ داستان ترجمه؛ ۷۴ کتاب شعر شامل ۷۳ عنوان تألیفی و ۱ عنوان ترجمه و ۱۰۶ کتاب غیرداستانی شامل ۳۳ عنوان کتاب تألیفی و ۷۳ عنوان ترجمه بود.
همچنین 447 اثر از شرکت کننده‌گان کودک و نوجوان به دبیرخانة جشنواره ارسال شد که از این بین 72 اثر به مرحلة نهایی راه یافتند. نویسندگان این 72 اثر به عنوان داور آثار داستانی راه‌یافته به مرحلة پایانی را بررسی کردند.

در بخش آثار چاپ نشده نیز ۲۸۰ اثر در بخش بزرگسال شامل ۹۰ شعر و ۱۹۰ داستان و ۴۴۷ اثر از کودکان و نوجوانان زیر 17سال به دبیرخانة این جشنواره رسید.
بر اساس این گزارش در مجموع، ۲۱ کتاب داستان شامل ۱۲ عنوان ترجمه و ۹ عنوان تألیف و ۷ کتاب غیر داستانی به مرحله نهایی رسیده و در زمینه شعر نیز هیچ کتابی به مرحله نهایی نرسید.
همچنین ۱۴ اثر از آثار منتشر شده در مطبوعات کودک و نوجوان، ۱۲ داستان چاپ نشده بزرگسال و ۷ شعر به مرحلة نهایی رسید. در زمینة آثار چاپ نشده کودک و نوجوان نیز ۷۲ نفر با ۸۶ اثر به مرحلة نهایی رسید.
بازتاب خبری این مراسم را می‌توانید در سایت خبرگزاری‌های ایبنا،‌ایسنا، مهر، فارس، برنا نیوز، هنرآنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، لیزنا، تابناک(فرهنگی)، همشهری آنلاین، مشاهده کنید.

لیزنا

رادیوبوک

ایبنا

کتابک

نویسک (سایت انجمن نویسندگان)

هنرآنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان

پارست

سازمان حفاظت محیط‌زیست

برنا نیوز

همشهری آنلاین

مهر

 

یک نظر برای این نوشته موجود است

  1. Amazing! Its in fact amazing piece of writing, I have got
    much clear idea concerning from this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.