رفتن به محتوای اصلی
کتاب‌ های علمی

نگاهی به کتاب‌ های علمی برای کودکان و نوجوانان

کتاب‌های علمی، شامل کتاب‌هایی با موضوع علوم، تاریخ، جغرافیا، ریاضی و حوزه‌های اجتماعی یا تلفیقی از آنهاست که در قالب ادبیات واقعی در گروه‌های سنی مختلف در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.

زندگی‌نامه‌ها، کتاب‌های تاریخ، کتاب‌های علوم، فرهنگنامه‌ها؛ همه و همه می‌توانند به عنوان کتاب علمی شناخته شوند چون کودکان و نوجوانان را با جهان و تفکر علمی آشنا می‌کنند و به آنها دید علمی می‌دهند.

این گونه از کتاب‌ها شیوه‌ای یکنواخت در  تولید برای کودکان و نوجوانان ندارند و می‌توانند گاه با ادبیات، طنز، کاریکاتور و بازی همراه شوند. به همین دلیل تولید کتاب‌هایی که بتوانند بر پایه‌ی مستندات و با تکیه بر جذب مخاطب باشند راه دشواری را طی می‌کنند.

اما ویژگی مثبت این کتاب‌ها حضور تخصص‌ها و دیدگاه های مختلف در تولید یک اثر است. پژوهش در یک مساله‌ی علمی،‌

گردآوری داده‌های مستند، تهیه‌ی عکس یا تصویر برای این کتاب‌ها، همه و همه به حضور یک گروه وابسته است و به همین واسظه است که درصد خطای آموزشی در این آثار کمرنگ است.

کتابهای نردبان نیز تحت عنوان «علم برای کودکان» به انتشار آثاری در این زمینه دست زده است. نجوم،‌ حیات وحش، تاریخچه‌ی کره‌ی زمین، حمل و نقل، مکانیک برخی از موضوعاتی است که در این انتشارات برای گروه‌های مختلف سنی در دسترس‌اند.

انتخاب مترجم مناسب برای این کتاب‌ها از حساسیت‌های کتابهای نردبان بوده و هست. همچنین کاغذ مناسب و گرافیک خوب دیگر ویژگی‌های است که این انتشارات به آنها توجه داشته و دارد تا در انجام هدف غایی این کتاب‌ها یاری‌گر باشد.

همانطور که عنوان شد با توجه به نیاز مخاطبان شیوه‌ی ارائه‌ این کتاب‌ها متنوع است و کتاب‌های نردبان نیز در تولید کتاب‌های علمی خود به این نکته و جذب مخاطبانی با سلایق متفاوت دقت دارد.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.