رفتن به محتوای اصلی

همه انگشت اتهام را به سمت قونقورو نشانه می روند.

درحالی‌که صنعت شهرسازی یکی از بزرگترین خطرات پیش روی حیات‌وحش است، رمان فانتزی «متهم ردیف اول، قونقورو» تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم زیست انسان‌ها بر زندگی حیوانات را برای مخاطبان کودک روایت می‌کند.

به گزارش روابط‌ عمومی کتاب‌های نردبان (واحد کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران)، این کتاب با زبانی طنز از هم سلول شدن یک خرس نوجوان و یک موش در زندان شهر خبر می‌دهد. این ‌دو مشکلات بزرگی دارند که مهمترین دلیلش از بین رفتن حریم شهر و جنگل است. در ادامه قونقورو، خرس نوجوان دو‌ساله‌و‌نیمه، و موش تلپ کوچک شهری به همراه روباهی به نام فلفوک که به اجبار تبدیل به حیوانی شهری شده است، راهی قانونی برای حل مشکلاتشان پیدا می‌کنند.

این کتاب نوشته معصومه یزدانی است که پیش از این آثار او در زمینه مهارت‌های زندگی در قالب مجموعه داستان و رمان در این انتشارات به چاپ رسیده است. در این کتاب هم اگر چه محور اصلی داستان محیط‌زیست و تجاوز محدود شهرها به جنگل و سایر زیستگاه های حیوانات است؛ اما همچنان می‌توان ردپای آموزش مهارت‌های زندگی را در آن دنبال کرد؛ حل مسئله و همدلی برخی از این مهارت‌هاست.

در ادامه همه شخصیت‌ها با قونقروو همراه می‌شوند تا مشکل بزرگ پیش رو را از راه درست و قانونی حل کنند. قونقورو که خود درگیر مشکلات زیادی است، قورجان (گاندوی زندانی) را فراموش نمی‌کند و بدون او حاضر به ترک زندان نیست.

 در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «ده قدم به راست و هجده قدم به چپ و دوباره بیست و نه قدم به راست و فقط پنج قدم کوتاه با در بزرگ زندان فاصله داشت که گوشۀ حیاط زندان با یک جفت چشم خیس، کنج یک وان یک متر و نیمی روبرو شد و همین که قورجان دستِ کوچکِ تپلِ خیسش را برای آخرین خداحافظی بالا آورد، قونقورو یک تنۀ محکم به زندانی‌های بامرام بدرقه‌کننده زد و بدو بدو برگشت توی اتاق رییس و گفت: «قورجانم آزاده؟» رییس زندان که برای بار صدم داشت صفرهای توی سند را می‌شمرد، بدون اینکه سرش را بلند کند گفت: «نه متاسفانه. برای ایشون کسی سند نگذاشته».

براین اساس «متهم ردیف اول، قونقورو» که تصویرگری آن را  غزاله بیگدلو برعهده داشته است از مجموعه رمان‌های سبز کتاب‌های نردبان است که به دبیری پیام ابراهیمی تالیف شده‌ است.

گفتنی است پیش از این کتاب «کاراگاه بازی‌های یک سوسک کم حافظه» نوشته زهرا شاهی از این مجموعه چاپ شده و کتاب‌های «اوهوخیتف» نوشته نسترن فتحی و «خرس سیاه» نوشته مهسا تکاپومنش بقایی از این مجموعه نیز در دست چاپ است. همچنین رمان «نامه‌های گاندو تمساحی از سیستان و بلوچستان» هم که به زندگی حیوانات بومی ایران می پردازد ، به قلم معصومه یزدانی منتشر خواهد شد.

لازم به ذکر است «متهم ردیف اول، قونقورو» مناسب کودکان ۷ سال به بالا است و ۱۷ هزار تومان قیمت دارد.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.