رفتن به محتوای اصلی
معرفی کتاب‌ کودک و نوجوان به تفکیک گروه سنی

معرفی کتاب‌ کودک و نوجوان به تفکیک گروه سنی

«رده بندی سنی کتاب‌ کودک و نوجوان» در ایران نخستین بار توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پایه گذاری شد. این روش به والدین و مخاطبان کمک می‌کرد  تا کتاب مناسب را بشناسند و در انتخاب و خرید کتاب مناسب دچار مشکل نشوند.

این رده بندی که همه‌ی ما با آن آشنا هستیم براساس حروف الفباست: الف (‌زیر 6 سال)، ب(6 تا 9 سال)،ج (9 تا 12 سال)، د(12 تا 15 سال)، ه (15 تا 18 سال)، و (بزرگسالان) و البته بیشتر در قالب پایه‌های تحصیلی عنوان می‌شد و می‌شود.به طور مثال:

گروه  سنی الف به سال‌های قبل از دبستان اطلاق می‌شد که حالا چندسالی است  کودکان اول ابتدایی را نیز در برمی‌گیرد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سال‌های نخست، این تفکیک تنها در پشت جلد کتاب‌های کانون درج می‌شد و  گروه سنی مرتبط با فونت بزرگ‌تری قابل رویت بود. اما در پانزده سال گذشته دیگر ناشران نیز از این شیوه استفاده کردند و در آثار خود طبقه ‌بندی سنی را لحاظ  کردند تا آنجا که درج رده بندی سنی در فیپای کتاب نیز لحاظ شد. حال خریداران به راحتی می‌توانند در کتابفروشی‌ها کتاب‌های مناسب را پیدا کنند. تفکیک گروه سنی  به کتابفروشان و سایت‌ها نیز کمک کرد تا در عرضه‌ی کالاها به مشتری راحت‌تر عمل کنند. اما در این میان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان همچنان براساس سنت خود عمل می‌کند و خوانندگان این انتشارات علاوه بر فیپا می‌توانند برای فهمیدن گروه سنی کتاب، به پشت جلدش مراجعه کنند.

 

شاید از خودتان بپرسید که این تفکیک‌ها چطور صورت می‌گیرند وتا چه حد درست اند؟

در رده بندی سنی عنوان، موضوع، حجم، تصویرگری، تعداد صفحات، ‌ادبیات و زبان و…. دخیل اند. اما آنچه امروزه به آن اشاره می‌شود رشد مهارت‌های زبانی و فکری خردسالان، کودکان و نوجوانان و مطلق نبودن این رده بندی است. به همین دلیل است که پس از اعلام رده بندی‌های سنی کتاب‌ها،  کتابفروشان، مروجان کتاب، ‌معلمان، مربیان و… بازه‌ی سنی  آثار را محدود نمی‌کنند. به طور مثال اگر کتابی مناسب گروه سنی 9 تا 12 سال است، مخاطبان این آثار را بالای 9 سال اعلام می‌کنند تا بنابر شرایط جغرافیایی، ‌مهارت‌های زبانی و اجتماعی این آثار مورد استفاده‌ی نوجوانان 13 و 14 ساله که با اثر ارتباط برقرار می‌کنند نیز قرار بگیرد.

در این میان اما بسیاری معتقدند مخاطبان گروه سنی الف تنها خردسالان بالای 3 سال هستند. به همین دلیل است که در کتاب‌هایی که مناسب گروه سنی شش ماه به بالا، تا دو ساله است این اعداد برروی جلد کتاب‌ها درج می‌شود.

کتاب‌های نردبان نیز علاوه بر تفکیک موضوعی آثار ، از شیوه‌ی معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان به تفکیک گروه سنی در دسته بندی کتاب‌های خود بهره می برد. می‌توانید با مراجعه به بخش گروه بندی سنی با توجه به سن فرزندتان کتاب‌های متناسب با همان سن را در سایت entesharat.com بیابید.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.