رفتن به محتوای اصلی

مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی سپیدار برگزار شد.

عصر چهارشنبه همزمان با روز ملی هوای پاک مراسم اختتامیه و اهدا جوایز دومین دوره جایزه سپیدار برگزار شد.

مشارکت سراسری کودکان و نویسندگان و تحقق قول ها در دومین سپیدار

مراسم اختتامیه و اهدا دومین دوره جایزه سپیدار بعداز ظهر چهارشنبه 29 دی ماه با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس کتابخانه ملی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، و جمع کثیری از خانواده ها و کودکان و نویسندگان و کارشناسان محیط زیست و ادبیات کودکان در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ( خیابان حجاب) برگزار شد.

9S3B2804

این جایزه ازسوی واحد کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران، کتاب های نردبان، به نویسندگان و شاعران و هنرمندان آثار محیط زیستی اهدا می شود.

حضور پرشور و انبوه کودکان افغانستانی از ویژگی های امسال مراسم بود و رشد چشمگیر آثار ارسالی به دبیرخانه از سرتاسر کشور حکایت از فراگیری و گسترش سریع جایزه سپیدار داشت.

9S3B2221

مراسم با سخنان مدیرعامل انتشارات فنی ایران آغاز شد. سیدرضا کروبی با اشاره به سابقه انتشار کتاب های محیط زیستی در این انتشارات گفت: بیست و یک سال از انتشار اولین کتاب محیط زیستی ما می گذرد و تا کنون موفق به انتشار بیش از 300 عنوان کتاب محیط زیستی شده ایم.

9S3B2284

کروبی استقبال جامعه از این کتاب ها را حاکی از توجه روزافزون جامعه و مردم به اهمیت حفاظت از طبیعت و محیط زیست دانست و افزود: در تمام این مدت سعی کرده ایم که فرهنگ محیط زیستی جامعه را ارتقا دهیم. امروزه حفظ محیط زیست آنقدر اهمیت یافته است که شاهد حضور وزیر آموزش و پرورش در مراسم سپیدار هستیم. این حضور موجب دلگرمی فعالان و علاقه مندان می شود.

سال گذشته اولین دوره جایزه سپیدار را با هدف تشویق دانش آموزان و نویسندگان و هنرمندان به نوشتن و خلق آثار محیط زیستی برگزار کردیم. خوشحال هستیم که امسال شاهد حضور و مشارکت دانش آموزان افغانستانی نیز هستیم. البته محیط زیست مرز ندارد. ما جهانی می اندیشیم و محلی عمل می کنیم.

بنیان‌گذار جایزه سپیدار در قسمت دیگری از سخنان خود از سازمان‌هایی که در برگزاری جایزه سپیدار از لحاظ سیاست‌گذاری و داوری و اطلاع رسانی حمایت کردند قدردانی کرد از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دفتر تألیف کتاب‌های درسی و…

دبیر علمی جایزه سپیدار سخنران بعدی مراسم بود: سلام به بچه ها در این هوای آلوده و روز هوای پاک و سلام به وزیر آموزش و پرورش .

فریدون عموزاده خلیلی در ادامه سخن از قول هایی که در مراسم سال گذشته عنوان کرده به میان آورد: سال گذشته چند قول دادیم و چند قول گرفتیم. قول دادیم که جایزه سپیدار ادامه داشته باشد و به آن عمل کردیم. قول دیگر چاپ آثار منتخب بود که در جریان است. از وزارت ارشاد هم قول گرفته ایم که از کتاب های محیط زیستی حمایت کند. قول دیگر تشکیل باشگاه دوستداران محیط زیست سپیدار بود که دنبال می کنیم و هنوز به انجام نرسیده است. از آموزش و پرورش هم قول گرفته‌ایم که کتاب‌های محیط زیستی امکان ورود به مدارس را پیدا کنند.

9S3B2322

دبیر علمی جایزه سپیدار از رشد جشنواره سپیدار گفت: سال گذشته 300 اثر از کودکان داشتیم امسال به 1200 اثر رسیده است. امسال از سراسر کشور اثر دریافت کرده ایم و این نشان می‌دهد که جشنواره سپیدار رشد سریعی داشته و حالا در همه جای ایران آن را می شناسند.

عموزاده خلیلی افزود: اکنون دیگر همه ما مقداری آموزش محیط زیستی کسب کرده‌ایم. اما عمل به آن نیاز به پرورش دارد. داشتن اطلاعات کافی نیست و باید رفتار و سبک زندگی ما هم محیط زیستی شود.

دبیرعلمی سپیدار با ابراز امیدواری به آینده و با اشاره به قسمت هایی از شعر ناظم حکمت به سخنان خود پایان داد:

ما هنوز زیبا ترین روزها را ندیده ایم

هنوز در پاک ترین زمین قدم نزده ایم

هنوز زیباترین و سبزترین سپیدار را نیارویانده ایم.

بخش بعدی مراسم به پخش مستند سپیدار امید ساخته کمیل سوهانی اختصاص داشت که به نیازهای کودکان و پیامدهای محرومیت های کودکان از طبیعت می پرداخت.

9S3B2447

در ادامه از کودکان خواسته شد که برای بیان چند کلمه در مورد محیط زیست به روی سن بروند. اشتیاق کودکان چنان بود که سن سالن مملو از کودکان شد. سپس از سه تن از برگزیدگان خواسته شد که شعر و نوشته های خود را برای حاضران بخوانند.

9S3B2533

قبل از قرائت بیانیه هیات داوران از وزیر آموزش و پرورش تقاضا شد که سخنانی ایراد کنند.

دانش آشتیانی با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم و یاد آوری اصل پنجاهم قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه ای همگانی می داند گفت: زندگی سالم و پایدار در گرو رفتار منطقی ما با قوانین طبیعت است. از این رو غفلت از محیط زیست اهداف توسعه را تضعیف می کند. آلودگی محیط زیست یعنی توقف تدریجی زندگی. طبیعت مظهر پویای وجود خداوند است و تعدی به مظاهر الهی گناهی نابخشودنی است. بیانات و کلام مقام معظم رهبری هم تاکیدات مکرری به حفظ محیط زیست دارد.

9S3B2554

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به الزامات و شرایط تحقق آموزش و رفتار محیط زیستی پرداخت و اظهار داشت: فرهنگ عامل تعیین کننده رفتار در جامعه است و رفتار زیست محیطی نیز از این عامل مهم نشات می گیرد. امور محیط زیستی شاید در نگاه اول سازمان محیط زیست را بیاد آورد اما حقیقت چیز دیگری است و به همه افراد جامعه ارتباط دارد. درعین حال بهترین و موثرترین گروه برای آموزش و اثرگذاری کودکان به شمار می روند. چرا که سال های اولیه رشد حساس است و نگرش و حساسیت ها در آن دوره شکل می گیرند. بنابراین اگر بخواهیم برای محیط زیست بیاندیشیم باید برای کودکان برنامه ریزی داشته باشیم.

دانش آشتیانی توسعه پایدار را از اهداف اصلی آموزش خواند و تصریح کرد که اموزش محیط زیست با افزودن و گنجاندن یک کتاب آموزشی انسان و محیط زیست محقق نمی شود و باید تمام دروس و منابع و کتاب های درسی و تمام فرآیندهای یادگیری محیط زیستی شوند. محیط زیست موضوعی در کنار سایر موضوع ها نیست. پس اشتباه است اگر فقط زمان محدودی را به محیط زیست اختصاص دهیم. بنا به فلسفه تعلیم و تربیت آموزش وقتی تحقق می یابد که تغییر رفتار صورت گرفته باشد. در این صورت است که هدف آموزش که تربیت است تحقق پیدا می کند.اگر فقط کتاب محیط زیست را به دروس اضافه کنیم شبه تربیت است چون تبدیل به رفتار نمی شود مگر اینکه محور کل نظام آموزشی محیط زیستی شود.

در قسمت دیگری از مراسم جایزه سپیدار ضمن یادآوری آثار و ساخته ها و یادگارهای دور و نزدیک مرضیه برومند در تلویزیون و سینما از او خواسته شد که چند کلمه ای با حاضران سخن بگوید.

این کارگردان نامی گفت: مسئولان باید وطن شان را دوست بدارند. اگر دوست داشتند طبیعت وطن چنین حال و روزی نداشت.

مرضیه برومند از کودکان خواست با جدیت و با صدای بلند و فریاد از منابع طبیعی و میراث فرهنگی و داشته های ملی خود دفاع و حفاظت کنند.

در ادامه از مرضیه برومند به پاس فعالیت ها و آثار محیط زیستی تقدیر شد و مراسم با اجرای موسیقی گروه محمد معتمدی ادامه یافت.

9S3B2763

 

پایان بخش دومین دوره جایزه سپیدار قرائت بیانیه هبات داوران برای بخش های شعر و داستان و اهدای جوایز برگزیدگان و تقدیرشدگان بود.

9S3B2910
اختتامیه دومین دوره جایزه سپیدار ۲۹ دیماه همزمان با روز ملی هوای پاک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

9S3B2867

آثار برگزیده  دومین دوره جایزه ادبی سپیدار نیز بدین شرح است:

• گروه کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان زیر 12سال (تندیس سپیدار+لوح تقدیر+ تبلت):

کسرا محمودی (7ساله) از کردستان برای داستان «دل درد نهنگ»

باران خوارزمیان (12ساله) از تهران برای شعر «تب زمین»

سپهر بالوئی (10ساله) از شوش برای گزارش داستانی «حیوان باشکوه جنگل»

مسیحا رهبری (10ساله) از رامسر برای شعر محیط‌زیستی

ساقی حیدری (12ساله) از تهران شعر محیط زیستی

کودکان و نوجوانان در گروه سنی نوجوان (تندیس سپیدار+لوح تقدیر+ تبلت):

پوریا اسکندرزاده از تهران برای داستان «ماهی قرمز»

علیرضا پورشجاع از تهران برای داستان «فرشتگان دشت»

مطهره مصطفی‌لویی از گلستان برای تحقیق «با گیاهان نفس بکشیم، از آنها انرژی تهیه کنیم»

فاطمه کشاورز خُرامه از شهرستان خرامه فارس برای شعر «تک درخت خشک و پژمرده»

مسیح انتشاری از نجف آباد اصفهان برای داستان «طبیعت»

آوا شادمانی از قشم برای فیلم مستند «خیار دریایی و توتیا»

همچنین از کتابخانه خانگی سارا و رکسانا از مشهد برای گزارش پروژه‌های زیست‌محیطی ساخت میزبان پرندگان در پاییز و شبیه‌سازی تصفیۀ آب گل‌آلود با (لوح تقدیر+ حوالۀ تجهیز کتابخانه) تجلیل و تقدیر شد.

مدرسۀ حامی، مدرسۀ فرهنگ، دبستان کوروش، مدرسه شهید بینایی و موسسه مهرتاک لوح تقدیر و حوالۀ تجهیز کتابخانه دریافت کردند.

راحمه شهریاری از مرکز گلستان، فاطمه غلامزاده نخلی از مرکز هرمزگان، مرتضی حاتمی از مرکز ایلام از مربیان مراکز کانون نیز برای تشویق و راهنمایی بچه‌ها با (لوح تقدیر+هدیۀ نقدی) تقدیر شدند.

برگزیدگان بخش بزرگسال دومین دوره جایزه ادبی سپیدار

•  در گروه داستان چاپ نشدۀ بزرگسال:

جایزۀ اول (تندیس سپیدار+لوح تقدیر+ جایزۀ نقدی)  مشترکاً تعلق می‌گیرد به سولماز خواجه‌وند برای مجموعه داستان « تانتانا» و مهدی رجبی برای رمان «خرسِ ماه»

جایزۀ دوم تندیس سپیدار+لوح تقدیر+جایزۀ نقدی تعلق می‌گیرد به محمدرضا مرزوقی برای داستان کوتاه «من کِنار کُنار می‌مانم»

و در گروه داستان چاپ نشدۀ بزرگسال از سه نفر تقدیر می‌شود:

لوح تقدیر+ جایزۀ نقدی تعلق می‌گیرد به زهرا شاهی برای مجموعه داستان « به کیلکاها رحم کنید»

لوح تقدیر+ جایزۀ نقدی تعلق می‌گیرد به افسانه شمسایی برای رمان «شاه روباهِ زیبای من»

لوح تقدیر+ جایزۀ نقدی تعلق می‌گیرد به عباس باباعلی برای داستان کوتاه «گیاهِ آدمک»

•  در گروه شعر چاپ نشدۀ بزرگسال

جایزۀ اول (تندیس سپیدار+لوح تقدیر+ جایزۀ نقدی) مشترکاً تعلق می‌گیرد به زهرا موسوی برای «مجموعه شعر خردسال» و مهدی آیینی برای شعر «مرگ محیط‌بان در جملۀ اول»

جایزۀ دوم (تندیس سپیدار+لوح تقدیر+ جایزۀ نقدی) مشترکاً تعلق می‌گیرد به شاهین رهنما برای شعر «شکار» و   محمد زارعی برای شعر «ماه»

 

یک نظر برای این نوشته موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.