رفتن به محتوای اصلی
فواید و تاثیرات قصه گویی در خلاقیت و رشد اجتماعی کودکان

فواید و تاثیرات قصه گویی در خلاقیت و رشد اجتماعی کودکان

قصه‌ ‎گویی یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین روش‌های تعلیم و تربیت کودکان است. قصه‌ها می توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های زبانی، خلاقیت، حل مسئله و مهارت‌های اجتماعی خود را توسعه دهند. قصه‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا تخیل خود را پرورش دهند و دنیای جدیدی را تصور کنند. کودکان هنگام گوش دادن به قصه‌ها، باید شخصیت‌ها، مکان‌ ها و اتفاقات داستان را در ذهن خود تصور کنند. این امر به آن‌ها کمک می کند تا توانایی خود را در تفکر خلاقانه و حل مسئله بهبود بخشند.

قصه‌ها می توانند به کودکان کمک کنند تا با احساسات و عواطف خود ارتباط برقرار کنند. کودکان هنگام گوش دادن به قصه‌ها، می‌توانند با شخصیت‌های داستان همذات پنداری کنند و احساسات آن‌ها را درک کنند. این امر به آن‌ها کمک می کند تا درک بهتری از خود و دیگران پیدا کنند.

فواید قصه‌ گویی برای کودکان

وﻗﺘﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﻗﺼﻪ ﻣﯽﺷﻨﻮﻧﺪ:

  • ﺑﻬﺘﺮ ﮔﻮش ﻣﯽدﻫﻨﺪ، از زﺑﺎن ﻣﺤﺎوره‌ای ﯾﺎ ﻧﻮﺷﺘﺎری ﻗﺼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻟﺬت را ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ، آﻣﺎده ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی زﺑﺎن در ﺑﺎزیﻫﺎ و ﯾﺎدﮔﯿﺮیﻫﺎﯾﺸﺎن ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، و ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آن‌چه ﻣﯽﺷﻨﻮﻧﺪ، ﺑﺎ اراﺋه ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد و ﻃﺮح ﺳﺆال، واﮐﻨﺶ ﻓﻌﺎﻟﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﻨﺪ. ﻣﺜﻼً ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ روال ﺻﺤﯿﺢ و ﭘﯿﺮوی از اﻟﮕﻮی ﺧﺎص، داﺳﺘﺎﻧﯽ را ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻨﻨﺪ ﯾﺎ ﺑﺎ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪی ﺑﻪ ﺷﻌﺮ، ﻗﺼﻪ‌ ﮔﻮش دﻫﻨﺪ و ﺳﭙﺲ ﺧﻮد ﻗﺼﻪ ﺑﺴﺎزﻧﺪ و ﺷﻌﺮ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ.
  • ﺻﺪاﻫﺎ و ﮐﻠﻤﺎت و ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ را درک و ﮐﺸﻒ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﻣﺜﻼً ﺻﺪاﻫﺎی اول و آﺧﺮ و ﻣﺸﺎﺑﻪ را ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﯾﺎ ﺑﺎ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﮐﻠﻤﺎت ﺟﺪﯾﺪ، داﯾﺮه ﻟﻐﺎت ﺧﻮد را ﮔﺴﺘﺮش ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﯾﺎ آﻧﭽﻪ را در ﻗﺼﻪ ﺗﮑﺮار ﻣﯽﺷﻮد ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ اﻓﮑﺎر و ﻋﻼﯾﻖ ﺟﺪﯾﺪ آﺷﻨﺎ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
  •  از ﮐﻼم ﺑﺮای ﺷﮑﻞ دادن و دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪی و روﺷﻦ ﮐﺮدن اﻓﮑﺎر و ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎ و اﺣﺴﺎﺳﺎﺗﺸﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪ وﺿﻮح و ﺑﺎ رﺳﺎﯾﯽ و ﺗﺴﻠﻂ و اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
  •  ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﮔﻔﺘﺎری و ﺷﻨﯿﺪاری ﮐﺴﺐ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و در ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ و ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
  •  از زﺑﺎن، درﺳﺖ و به‌جا اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﻣﺜﻼً در دﻓﺎع از ﺧﻮد (اذﯾﺘﻢ ﻧﮑﻨﯿﺪ) ﯾﺎ در اﺳﺘﺪﻻل ﻣﻨﻄﻘﯽ (ﺑﻌﺪ از ﺷﺎم ﻣﺴﻮاک ﻣﯽ‌زﻧﻢ).
  •  ﺧﻮد در ﻗﺼﻪ ﮔﻮﯾﯽ ﻣﻬﺎرت ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و ﻣﺜﻼً ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ از روی ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻗﺼﻪ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ.
  • ﺑﻪ ﺧﻮاﻧﺪن و ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺑﻪ ﮐﺘﺎب ﻋﻼﻗﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﻨﺪ و ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ و اﺟﺮای ﻗﺼﻪ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
  •  در ﻣﻮرد ﻋﻨﺎﺻﺮ داﺳﺘﺎن ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﺨﺼﯿﺖﻫﺎ، ﻣﻮﺿﻮع، زﻣﺎن، ﻣﮑﺎن، واﻗﻌﯽ ﯾﺎ ﺗﺨﯿﻠﯽ ﺑﻮدن و زﺑﺎن آن اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﮐﺴﺐ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺶﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭼﺮا، ﮐﺠﺎ، ﭼﻄﻮر، ﭼﻪ وﻗﺖ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽدﻫﻨﺪ. ﺑﺎ ﺷﺨﺼﯿﺖ داﺳﺘﺎن هم‌ذاتﭘﻨﺪاری ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ (ﺧﻮد را در ﻗﺎﻟﺐ آن ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻣﯽﺑﯿﻨﻨﺪ) و ﻣﺜﻼً ﺑﺮای از ﺑﯿﻦ ﺑﺮدن ﺗﺮس ﺧﻮد از ﺗﺎرﯾﮑﯽ، راه ﺣﻞ او را ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽﺑﻨﺪﻧﺪ.

دانلود انواع قصه صوتی کودکانه نردبان


تأثیر قصه در خلاقیت، رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان

اﻣﺮوزه ﻗﺼﻪ‌ ﮔﻮﯾﯽ رﻗﺒﺎی ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﺑﺎزیﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪای، ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن، اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و ﻣﺎﻧﻨﺪ این‌ها دارد ﮐﻪ وﻗﺖ ﮐﻤﯽ را ﺑﺮای ﻧﺸﺴﺘﻦ و ﻗﺼﻪ ﮔﻔﺘﻦ و ﻗﺼﻪ ﺷﻨﯿﺪن ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽﮔﺬارد و اﺧﺘﺼﺎص زﻣﺎن وﯾﮋه‌ای را ﺑﻪ قصه گویی برای فرزندان ﺿﺮوری ﻣﯽﺳﺎزد.

ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﻣﻬﺎرﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ از اوان ﮐﻮدﮐﯽ ﻣﯽآﻣﻮزﯾﻢ، ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪن ﻻﻻﯾﯽﻫﺎی ﻣﺎدراﻧﻪ و ﭘﺲ از آن ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪن ﻗﺼﻪ. ﻋﻼوه ﺑﺮ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ رﺷﺪ ﮐﻼﻣﯽ، ﻗﺼﻪ‌ ﮔﻮﯾﯽ ﻓﻮاﯾﺪ دﯾﮕﺮی ﻫﻢ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن دارد. ﮐﻮدک در ﻗﺼﻪ راه ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت ﺧﻮد را ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪن ﻗﺼﻪای درﺑﺎره از دﺳﺖ دادن ﻓﺮد ﻣﻮرد ﻋﻼﻗﻪ، وﻗﺘﯽ آن را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ، از روش ﺷﺨﺼﯿﺖ داﺳﺘﺎن ﺑﺮای آراﻣﺶ ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ ﺧﻮد اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﮐﻮدک ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻣﺒﺎدﻟه ﺗﺠﺮﺑﻪ دارد. راز ﻣﺤﺒﻮﺑﯿﺖ ﻗﺼﻪ در ﻫﻤﯿﻦ ﺗﺒﺎدل ﺗﺠﺮﺑﻪ و درﻣﺎن درد اﺳﺖ. ﻗﺼﻪ ﻣﺮﻫﻤﯽ ﺑﺮ ﻏﻢ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ و ﻏﺮﺑﺖ ﮐﻮدک اﺳﺖ. در دﻧﯿﺎی ﻗﺼﻪ، ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﺧﻮب و ﺑﺪ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎً ﺑﺎ ﻫﻢ آﺷﺘﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و ﺻﻠﺢ ﺑﺮﻗﺮار ﻣﯽﺷﻮد.

ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﻗﺼﻪ ﮔﻮﯾﯽ، ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪ ﮐﺮدن ﮐﻮدک ﺑﻪ ﮐﺘﺎب اﺳﺖ، ﺑﻪ ﺧﺼﻮص زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻗﺼﻪای را ﺷﻨﯿﺪه ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻌﺪ آن را در ﮐﺘﺎﺑﯽ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ. ذﻫﻦ ﮐﻮدک ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪن ﻗﺼﻪ ﻧﻈﻢ ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺣﺎﻓﻈﻪاش ﭘﺮورش ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ و ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ را ﺑﻬﺘﺮ درک ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد.

ﻗﺼﻪ ﮔﻮﯾﯽ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎی ﮐﻮدک را در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﺎﻃﻔﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺣﺮﮐﺘﯽ، ﮐﻼﻣﯽ و ﺧﻼﻗﯿﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽدﻫﺪ. ﺑﻪ او ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ درﮐﯽ از ﺗﺠﺎرب ﺧﻮد در دﻧﯿﺎ ﺑﻪ دﺳﺖ آورد. او را ﺳﺮﮔﺮم و ﺑﻪ ﮐﺎرﻫﺎی ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ درﺑﺎره زﻧﺪﮔﯽ و ارزشﻫﺎی آن ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.