رفتن به محتوای اصلی
بازی دومینو چه فوایدی برای کودکان دارد

فواید بازی دومینو برای کودکان [مهارت اجتماعی، گفتاری، شنیداری]

دومینو یکی از قدیمی ترین بازی‌های رومیزی شناخته شده در جهان است. امکان ندارد، یک بار میخکوب تماشای این بازی نشده باشید… البته مورخان‌ (تاریخ نویسان) می‌گویند که اولین دومینو‌ها را مصری‌ها اختراع کردند ولی در قرن 12 توسط چینی‌ها شکل داده شدند. اما دومینو‌های امروزی، توسط ایتالیایی‌ها و در قرن 18 گسترش یافتند. این بازی به سرعت بین مردم ایتالیا گسترش پیدا کرد. بهتر است بدانید‌، اولین تکه های دومینو چوبی بودند.

انواع بازی دومینو برای کودکان

اگر بخواهیم به طور کلی دومینو‌ها را بررسی کنیم، دومینو‌ها دو مدل دارند:

  1. دومینو چیدنی (زنجیروار): این مدل از دومینو، با کنار هم قرار دادن قطعه‌های مستطیلی کوچک دومینو تشکیل می‌شود. این همان مدلی است که با انداختن یک قطعه، بقیه قطعه‌ها هم می‌ریزند.
  2. بازی دومینو: در این روش از بازی، قطعه‌های مستطیلی هر کدام شامل دو مربع در کنار هم قرار می‌گیرند تا زنجیره‌ای از قطعات شکل بگیرد. هر کدام از بازیکنان تعداد دومینو‌ی مساوی در اختیار دارند. تعداد قطعه‌‌های بازی 28 عدد است. این مدل از بازی دومینو به صورت رقابتی برگزار می‌شود و هر کس که بتواند زودتر تمام مهره‌هایش را بازی کند، برنده است.

بازی دومینو برای کودکان چه فوایدی دارد؟

  • افزایش دقت و تمرکز

با قرار دادن تکه‌های دومینو کنار هم، باعث افزایش دقت و تمرکز کودکان می‌شوید. وقتی تکه‌های کوچک دومینو کنار هم قرار می‌گیرند، کودک به صورت ناخودآگاه، نگران ریختن دومینو‌های قبلی است. بنابراین همواره دقت می‌کند تا دومینو بعدی را با فاصله مناسب کنار دومینو قبلی قرار دهد.

  • افزایش هماهنگی بین چشم و دست

همه ما می‌دانیم که چیدن تکه‌های دومینو، تمرکز زیادی می‌خواهد و کودکان تکه‌های دومینو را با دست می‌چینند. چیدمان و تمرکز بر روی تکه‌های دومینو، باعث هماهنگی عصب و عضله، چشم و دست می‌شود.

  • قابل استفاده بودن در هر مکان

چند تکه دومینو در جیب، جا می‌شود؟ قطعا بله. مزیت بزرگ بازی‌های دومینو، قابل استفاده بودن این بازی در هر مکان و شرایطی است مخصوصا اگر دومینوها، مقوایی باشد. تصور کنید به مهمانی یا مسافرت رفتید و کودکان می‌خواهند یک بازی سالم را انجام دهند یا در کلاس درس، به عنوان دانش‌آموز، از دومینوها استفاده کنند. دومینو می‌تواند در هر محیطی به راحتی بازی شود و تجربه یک بازی آموزشی یا سرگرم کننده را برای بچه‌ها تداعی کند.

  • کاهش اضطراب و استرس

وقتی مشغول بازی دومینو هستید، هیچ‌وقت به چیز دیگری جز همین تکه‌های کوچک فکر نمی‌کنید. زمانی که بازی می‌کنید تمام فکرتان درگیر بازی است و برای رسیدن به موفقیت، نیازمند تفکر مداوم و بی وقفه هستید. یکی از علت‌های درگیری ذهنی کودکان، فکر کردن بی‌وقفه به مفهوم برد و باخت است. وقتی پای بردن وسط باشد، کودکان سعی می‌کنند تا از تمام ظرفیت‌های ذهنی خود استفاده کنند و بازی را ببرند.

  • تقویت سلامت جسمانی

انجام بازی دومینو، باعث افزایش حضور ذهن و سلامت فیزیکی می‌شود. این روش مناسب جهت کنترل فشار خون است. بنابراین با شرکت در این بازی‌ها می‌توان سیستم ایمنی را تقویت کرد. همچنین به هنگام بازی کردن، مقدار زیادی هورمون اندورفین، در بدن ترشح می‌شود. اندورفین، یک هورمون شادی آور است که برای حفظ سلامت جسمانی بدن مورد نیاز است.

  • بهبود مهارت برنامه ریزی

برای بردن هر بازی، شما به یک استراتژی و برنامه نیاز دارید و دومینو هم مانند تمام بازی‌ها از همین قانون پیروی می‌کند. وقتی بخواهید بازی را ببرید، باید به این فکر کنید که از قطعه‌های بعدی چگونه استفاده کنید تا مهره‌هایتان زودتر از رقبایتان تمام شود. همچنین در ادامه‌ی برنامه‌ریزی صحیح برای بازی، قوه‌ی استدلال منطقی کودکان تقویت می‌شود.

  • تقویت مهارت‌های اجتماعی

در بازی دومینو کودکان باید با یکدیگر همکاری کنند و در مورد قوانین بازی را با هم توافق کنند. در این بازی کودکان یاد می‌گیرند که باید صبر کنند و نوبت خود را برای بازی رعایت کنند. برقراری ارتباط در حین بازی دومینو قدرت تعامل با دیگران را در کودکان تقویت می‌کند. همچنین کودکان با روبرو شدن با چالش های بازی دومینو و همکاری با دیگران، مهارت حل مسئله را در خود تقویت می‌کنند.

  • تقویت مهارت‌های گفتاری و شنیداری

در حین بازی دومینو، کودکان یاد می‌گیرند که به صحبت‌های یکدیگر گوش داده تا بتوانند بازی را به درستی انجام دهند. همچنین با صحبت کردن با یکدیگر در حین بازی، مهارت‌های گفتاریشان تقویت می‌شود. به علاوه با کلمات جدیدی آشنا می‌شوند و دایره لغات خود را افزایش می‌دهند.

سن مناسب برای آموزش دومینو به کودکان

دومینو بازی ساده‌ای است. به طور کلی، ضربه زدن به یک تکه پلاستیک و شنیدن صدای تق تق ریختن یک کوه از دومینو هر چشمی را به خود خیره می‌کند. یا چه کسی باور می‌کند، بشود با 28 دومینو، ساعت‌ها سرگرم شد. چیدن دومینو برای کودکان و یا بازی فکری دومینو برای کودکان (حالت رقابتی) می‌تواند از 3 سالگی شروع شود. فقط باید حواستان باشد، تا تکه‌های دومینو را در دهان فرو نبرند. همچنین در مدارس ابتدایی، در پیش‌دبستانی‌ها و در مهد‌های کودک، می‌توان از دومینو استفاده کرد. دومینو به علت داشتن تنوع‌، می‌تواند منبع خوبی برای آموزش ریاضی باشد.

در کشور کانادا و ایالات متحده آمریکا، از دومینو به عنوان بازی مکمل برای آموزش ریاضی استفاده می‌شود. دومینوهای جمع، تفریق، ضرب تقسیم، ساعت‌ها و … در این کشورها به چاپ رسیده و دانش‌آموزان به راحتی می‌توانند از این منابع استفاده کنند یا حین بازی کردن با این مفاهیم آشنا شوند.

قواعد بازی دومینو برای کودکان

  1. دومینو چیدنی: چیدن دومینو برای کودکان بالای 2 سال، قاعده‌ی خاصی ندارد. شما می‌‌توانید با تعداد کمی شروع کنید و بعد از چند ثانیه ببینید که تمام دومینوها به زمین می‌افتد. توصیه بازی شناسان و بازی درمانگران، این است که با تعداد کم شروع کنید و به ترتیب این تعداد را افزایش دهید. مثلا از 3 دومینوی پست هم شروع کنید و بعد از یک هفته به 10 تا برسید. توجه داشته باشید که این یک بازی است و اگر کودک علاقه‌ای به آن نشانه نداد، می‌توانید بازی‌های دیگر را امتحان کنید.
  2. تقلبی بر اثر تجربه: اگر دومینو می‌چینید، پس از هر 10 تا یک عدد را خالی بگذارید تا اگر دومینوهای شما سقوط کرد، تا آخر سازه‌ شما خراب نشود.
  3. بازی دومینو(رقابتی): این بازی می‌تواند بین 2 تا 4 نفر باشد. به دلیل محبوبیت و آسان بودن بازی، طرفداران بی‌شماری از سراسر دنیا دارد. این بازی با قرار دادن یک قطعه مستطیلی در وسط زمین شروع می‌شود. هر قطعه دو سمت دارد و در هر سمت می‌تواند، شکل، عدد و یا حروفی قرار بگیرند. هدف از بازی، جفت کردن هر قطعه مستطیلی با قطعه کناری است و هر کس زودتر از دست مهره‌هایش خلاص شود، برنده است. این مدل از دومینو می‌تواند شکل‌ها و تم‌های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، دومینو با شکل دایناسور برای کودکان جذابیت دو چندانی دارد. یا مثلا برای دانش‌آموزان دبستانی، دومینو با اعمال 4 گانه ریاضی، می‌تواند در حین بازی، موجب تقویت ریاضی هم باشد.

به هر حال الان، انتخاب با شماست… بازی دومینو با تم حیوانات یا دایناسورها، یا ساعت‌ها خیر ماندن به صفحه گوشی برای یک بازی دیجیتالی برای پر کردن وقت.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا
سبد خرید
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.